lørdag den 6. november 2010

LET'S DO IT - A DADA!

jeg var i tvivl om, det ville være OPBYGGELIGT at tage til Einstürzende Neubautens 30 års jubilæums-koncert med min 15-årige søn, der selv er et tårnende nybyggeri in progress -

men bagefter var vi begge helt smadrede og fuldstændig elevaterede, så ergo var det i orden -

jeg skal ikke skrive en koncertanmeldelse og har slet ikke forstand på E N, men alle bandmedlemmer var i strålende form, lige så oprømte som indædte, og frem for alt var forsanger Blixa Bargeld optimalt krukket og melodramatisk og bare sød og sjov, og gad vide, om det var en ironisk pointe, at han skældte de andre ud for ikke følge hans ordrer i nummeret "Disobey"? det var det nok! -

højdepunktet var nummeret "Let's do it a dada", som jeg pinligt nok ikke kendte, og højdepunktet i nummeret var, da støjmaestro N.U. Unruh stillede sig op i Hugo Balls kegle-uniform fra Cabaret Voltaire og oplæste et af Balls lyddigte, var det "Karawane" (nej det er "Hawonnti", oplyser hjemmesiden)? - det var til at græde over, var det, så det gjorde jeg, kantede, dadaistiske montage-tårer. Her er teksten til nummeret (der er henvisninger til bl.a. (billeder og tekster af) brd. Herzfeld & Heartfield og Johannes Baader og George Grosz og selvfølgelig Kurt Schwitters):

Ba-ummpff!

Let’s do it, let’s do it, let’s do it a Dada!

Bei Herzfeldes hab ich mal gefrühstueckt
in Steglitz oder Wilmersdorf
mit Wieland hab ich mich gestritten
mit Wieland, nicht mit John
Ich reichte ihm die Schere
Ich kochte ihm den Leim

In keinem Diktionär
hat es den Eintrag je gegeben
nur du und ich my Darling
wir wissen was es wirklich heisst
Let’s do it, let’s do it, let’s do it a Dada!

Ich spielte Schach mit Lenin
Zürich, Spiegelgasse
Ich kannte Jolifanto höchstpersönlich
hab mit dem Urtext selbst einmal gebadet
Ich spielte mit Anna
Ich spielte mit Hannah
Ich weiss wo der Kirchturm steht
Ich reichte ihr das Küchenmesser
Ich kochte ihr den Leim

Hawonnnti!

Let’s do it, let’s do it, let’s do it a Dada!

Hülsendada
Propagandada
Monteurdada
Zentrodada
Das Oberdada

Ein grosses Ja ein kleines Nein
Ich trank ne Menge
trank mit George
war trotzdem nicht zur Stelle
an der Kellertreppe
morgens am Savignyplatz

Ich half Kurt beim Bauen seiner Häuser
No. 1, 2 und 3
Ich reichte ihm die Säge
Ich kochte ihm den Leim

Aaah! Signore Marinetti!
Back from Abyssinia?

Just you and me my darling
we know what it really means
Let’s do it, let’s do it, let’s do it a Dada

LET'S DO IT A DADA!

- også jeg hjalp Kurt med at bygge hans huse
nr. 1 og 2 og 3
jeg rakte ham saven
jeg kogte ham limen

- og så kan Rifbjerg nok så meget have malet alle billederne på Skagen Museum, hul i dem!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar