tirsdag den 16. november 2010

Helle Helleiana - SCOOP!

Via en dedikeret samler, der er gymnasielærer i Holstebro, har jeg fået fingre i selve den Hellige (masseproducerede) Gral for Helle Helle-fans (i 2. oplag; derfor lod den sig lirke fri): antologien Ude i den store jungel ... og anden boblende Squash-poesi fra 1990 med digtet "Midt i maj" af "Helle Helle Vanløse", der vandt "1. præmie i digtkonkurrencen "Rim og vind med Tuborg Squash" Våren 1990" (7123 havde sendt ind!) - hun oplæste et par strofer (vistnok) fra det i alt ti strofer lange digt for et par år siden i Den 11. time og fremviste et billede fra prisoverrækkelsen, hvor hun blev ledsaget af sin rektor, Poul Borum. Og det er altså et rigtigt rigtig fint, sjovt og påhitsomt digt, fuldt på højde med rim&remse-samlingen Min mor sidder fast på en pind, 2003 (og klart bedre end bidragene til Hvedekorn 1988-89), og interessant at sammenligne med de mere eksistentielt ladede absurditeter i debutbogen Eksempel på liv; I får selvfølgelig kun to strofer:

Bankdirektøren, der fylder 2 bænke
blir opstemt af himlens blå
og pifter en gang efter Pedersens enke
der taber sin sidste skrå

Jeg smiler til bossen og skvulper med SQUASHEN
og fjerner lidt græs fra min tå

En byretsdommer i fletsandaler
vil stævne en eskimo
som skylder i skat for 2 kvartaler
og ikke har råd til sko

Jeg ved, jeg vil slås for retten til SQUASH
men holder mig ellers i ro

- tillykke med førstepræmien, den er fuldt fortjent!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar