fredag den 22. oktober 2010

Hvad er spørgsmålet?

Med alle de danske bøger med spørgsmål og spørgeskemaer i fra de senere år: Mette Moestrups kingsize, Maja Lee Langvads Hvor er er Holger Danske? (og Majas oversættelse af Max Frischs Spørgeskemaer), Christian Yde Frostholms Ofte stillede spørgsmål og Niels Franks Spørgespil i baghovedet er det endnu sjovere at læse Padgett Powells knitrende kostelige "novel?" (link til Vagn Steens Digte??) The Interrogative Mood (det udspørgende humør) med lutter spørgsmål, i alle størrelser, her et enkelt afsnit i den 140 sider korte, men monstrøse bog:

Are you aware of a more likable kind of person than yourself that you would like to be like? What for you are the characteristics that make a person extremely likable? Have you ever been lain on by a heavy naked person in a boat as it is raced by another boat full of heavy naked people? Is the world through with worrying about communism? Have you known anyone to say "biscuit" in referring to a vagina? Do you subscribe to the position that there is good plastic and bad plastic? Would you rather be a bear who is compelled to eat a hundred dying salmon to make it thorugh the winter or a salmon who has to make it past the bear to spawn and rot and die? Are small green rubber army men still sold? Would you say that civilisation is protocol, a set of protocols large and smaller nesting inside each other like those russian dolls? And that as long as the smaller protocols are followed - the trees in the forest as it were - no one much minds the large protocol, the forest as it were, might be going to hell? Have you ever been not disappointed by a banana split? If a voice instructed you that the tube of salve levitating over the table before you was invisible cream and invited you to put some on and join the party, would you put the cream on? Would you prefer a child who says "I want one" or one who says "That's bad" when told in answer to her question "What's a slave?" that it's a person who has to do anything you want it to do? Do you know the Lindy rhythm? Are you any good at horse shoes? How fast do the fastest birds fly?

Mine svar:
Ja, min far. Vid og venlighed. Nej. Nej, jf. Ole Sohn. Nej. Ja, fx er den lyserøde bjørn fra Toy Story 3, jeg købte i Disney-butikken i Firenze (min eneste souvenir), og som kører sit ansigt rundt som en roulette, når man trykker den på maven, med 50/50 chance for et glad ansigt og et vredt ansigt, lavet af godt plastic. Jeg vil hellere være laksen. Jeg ved det ikke, men jeg tror det. Nej, det ville jeg nok ikke sige, men jeg vil stadig svare ja til det næste spørgsmål. Nej. Nej. Barnet, der siger "That's bad", kedeligt nok. Nej. Nej. Det ved jeg virkelig ikke.

3 kommentarer:

  1. Nej vel, ingen Banana Split har heller nogen sinde skuffet mig! Sjovt nok (for mig) er jeg lige ved at læse Ron Sillimans Sunset Debris fra en gang i halvfjerdserne, der osse kun består af spørgsmål.

    SvarSlet
  2. hvorfor kan hvorfor alene aldrig anvendes forsvarligt?

    SvarSlet