tirsdag den 21. september 2010

Pludseligt poetisk atlas

Jeg fik en pakke fra Borgen og var sikker på, at det måtte være mine egne makuleringstruede digtsamlinger købt tilbage for en slik og skrumpet ind til pixistørrelse, og så var det en kæmpe international antologi på NORSK, Verden finnes ikke på kartet. Poesi fra hele verden, redigeret af digterne Pedro Carmona-Alvarez og GunnarWærnæss, med 34 digtere fra 25 forskellige lande (inkl. Sverige, men IKKE Danmark, fornærmende nok), sendt til Hvedekorns gamle adresse, 1000 tak for det - jeg slår tilfældigt op i denne fortjenstfulde rigdom og lander på den lettiske digter Uldis Berzins, født 1944:

DEN FORTVILEDE

Av ren ild formet du meg Skaper
men han der - av jord.

Skal jeg slenge meg i jorden for ham?
Som en vinge-kloning?

Han gjetter gåter, mens jeg - Jeg vet. Jeg så det. Du formet ham
av halvledere og abstraksjons-leire, den som klinger.
Av leire-metall!

Han er skrytete og sytete - Du var en bølle. Han hjerte humrer
over hver seier, hvert vår, hver nyfødte lam. Han er skapt for
plumpe lattersalver og sitt ansikts sved. Jeg er skapt for fløytens gråt.
Jeg avskyr å seire.

Jeg tror, at alt Du har gitt, det skal Du ta tilbake. Jeg, en ikke-troende, tror.
Han er din tjener og kan knapt tro det.
En bie kryper inn i baken på ham og flyr ut i hans sang.

Hør - den fløyten igen! I venting på sin verden, gråter Fortvileren.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar