lørdag den 3. juli 2010

The Daily Avantguardian 2010 b

Jens Stein Jørgensen og Kristoffer Raasted: [uden titel], kassettebånd, gratis, men udsolgt eller udgået rettere, forlaget E+

Roskilde Festivalen spændte ben for The Daily Avantguardian, før dagligheden overhovedet var begyndt - jeg har skrevet to tekster til vægavisen The Daily Standart (ja, navneligheden er mistænkelig!), der leveret baggrund til og rapporterer fra Ordets Område og cut-up-projektet/maskine RE ACT OR, en uforsvarlig kort dansk cut-up-historie, bragt i går, og en anmeldelse af de første 10 sider i Ramus Graffs readymade-ABC Folkets prosa ( det skamklippede tekstgrundlag for RE ACT OR), bragt (og skrevet!) I dag, som godt kunne have været et afsnit af The Daily Avantguardian, men vægavis-regelen er, at det, der står i vægavisen, bliver i vægavisen), forduden at Jens B og jeg i går medvirkede i selve cut-uppingen ved og på RE ACT OR-maskine (hvilket jeg har skrevet et par sætninger om på min redaktør-blog)

Men sådan her ville jeg have påbegyndt afsnit b af The Daily Avantguardian, før Roskilde kom og afbrød dagligheden (jeg havde i første afsnit skrevet om Arena Kontras kassette-antologi):

Apropos kassettebånd (og hvor har jeg sidst, litterært, forholdt mig til kassettebånd? Da Søndergaard og Lyngsø i begyndelsen af 90'erne udgav deres fine lyddigteriske kassette-tidsskrift Van Gogh?), så har musikeren Jens Steen Jørgensen og digterens Kristoffer Raasted udgivet en kassettebånd uden titel på digteren Jesper Elvings forlag E +. På den ene side spiller Jørgensen sin bippende, trance-inducerende elektroniske musik, på den anden side læser Kristoffer, Hvedekornsdebutant 1988, smukt og klangfuldt artikuleret op i munden på sig selv - og første del af oplæsningen genkender jeg som den dobbelte tekst ""højre hjernehalvdel/ venstre hjernehalvdel" i Hvedekorn 4, 2009, som nemlig er den samme flimrende tekst skrevet på én gang med hver sin hånd på to computertastaturer. Her de to begyndelser:

ja og så fremad mbd bæyumge baseball som inderste hemmer nyudsprungne figenbtræer

ja g då fremad mod blytunge basevall som inderste gemmer nyudspryubgnr fuigevtræer

men der er langt mere stereofonisk tekstoplæsning eller oplæsningstekst end Hvedekornsbidraget, og det lyder grangiveligt på den hele tiden lige præcis ikke identiske ordlyd, som om det er blevet produceret på den samme tohændige manér: den ene hånd ved godt, hvad den anden hånd gør, faktisk er de helt enige om at skriev den samme tekst, men de inssitserer at gøre det på hver deres (på grund af den konkurrerende hånds skriven!) distræte facon. Minutiøst differentieret støj på modtageren - omhyggeligt artikuleret.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar