onsdag den 10. marts 2010

Shanghai-hat 5

Oplevelsesmyldretid: I går morges møde med kinesiske forfattere i tændstikdirektørens tidligere, dengang garanteret ikke iskolde lejlighed og dén både høflige og dramatiske samtale (Sjón med pokerface: I know we can talk freely about this because we are in the building of Chinese PEN …) …) skriver jeg mere udførligt om i avisen, lover jeg; i går eftermiddags paneldebat om (igen og med gigantiske bogstaver på et rødt banner bag os som en anden partikongres) Litteratur i et Globalt Perspektiv på Fudan Universitetet, hvor jeg læste op af engelske oversættelser af danske expat-digtere i Amerika, Pejk Malinovski, Naja Marie Aidt, Per Aage Brandt, og vi signerede 100 postkort med vores kulørte portrætter, og hele to studerende roste mig for min ”passion”, og en tredje ville gerne oversætte mine digte til kinesisk, hun skulle så bare lige lære dansk først, og en fjerde bad mig om et skrive et godt råd på hendes postkort, og det blev vistnok til: ”Read only the strangest books, and then be (a) stranger yourself”, hvilket jo ingen mening overhovedet giver; i går aftes en forrygende kinesisk opera-udgave af Strindbergs Frk. Julie på teaterakademiet med spontane klapsalver til de vildeste, længstvarende triller og kraftspring og en mimisk virtuos ”Kristin”, der, hvis der er nogen retfærdighed til, snart får sin egen sitcom på kinesisk tv; sent i går aftes drinks i hotellobbyen og udmattede suk på islandsk, norsk, finsk og dansk.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar