tirsdag den 23. februar 2010

Seks poetiske fakta* om kulturminister Per Stig Møller

Han er født samme år som Peter Laugesen (og min mor), 1942.

Han er magister og dr.phil. i litteraturvidenskab.

Han har skrevet disputats på fransk om eksilkritikeren Malthe-Brun

Han har redigeret antologien Erotisme.

Han er tidligere litteraturredaktør på B.T. og skribent på Berlingske Aften.

Han er far til digteren Asger Stig Møller.

* dvs. fakta, der kan få én til nære visse positive forventninger på poesiens vegne; en kulturminster er også poesiens minister.

3 kommentarer:

  1. Så vidt jeg husker var han i 1970'erne medredaktør af en østeuropæsisk dissidentantologi. Dét tæller i min bog.

    SvarSlet
  2. Nå, jeg kunne ikke lige finde den. Måske - måske - var det denne jeg tænkte på:

    Møller, Per Stig, f. 1942
    Nat uden daggry
    Emne: humanisme ; litteratur ; forfattere ; totalitarisme

    238 sider
    Forlag: Gyldendal
    Form: essays
    Opstilling i folkebiblioteker: 81.04
    ISBN: 87-00-85824-2
    Pris ved udgivelsen: kr. 175.00
    Indhold: Nat over Europa ; Nat uden daggry (Undertrykkelsen ; Lejrene ; Efter Stalin ; En dissident under Bresjnev) ; Tre russere i eksil (Fantasi og straf ; Først må man selv være fri ; Bedraget og idealet) ; Natten før daggry (Humanismens dilemma ; Flaskens ånd ; Du skal elske ; Tilgiv ; Ilden) ; Eksilet og kongedømmet (Den unge, den modne - og den døde Camus ; Sartre og fejltagelsen)

    SvarSlet