søndag den 7. februar 2010

Brev fra Apollinaire

Jeg modtog på avisen et brev fra en læser i Frankrig, Malene Lüders, indeholdende et digt af Apollinaire, "L'Assasin" og en elegant oversættelse af samme, med påskriften: "En hilsen fra Guillaume Apollinaire som jo også var critiquer", med tak for digte og hilsen viderebringer jeg her:

Morderen

Hver morgen når jeg står op
Viser en kvinde sig for mig
Og jeg genkender i hendes krop
Hele gårsdagens univers

I går trængte jeg ind
I hendes hårs dybe mørke
Den skov hvor mine tanker
Gror og sig forgrener
Og i ansigtets fabrikker
O du min morgenfjende
Forarbejdede man og formede
I går mine ords metaller

Og i hendes nævers forsvarsværk
Nådesløse stålklodser
Jeg genkender jeg genkender
Min viljes stempelhamre

Ingen kommentarer:

Send en kommentar